Wegenstein-rekonstrukció (Wegenstein 1909 / Aeris 2020)
A Jézus Szíve Jezsuita Templom első orgonája 1894-ben készült el az aradi Dangl-műhely munkájaként, azonban már a templom 1909-es felszentelésére átépítették, és ebben a formájában a temesvári Wegenstein-gyár egyik mesterműve lett. A hangszert 1954 és 2013 között további hat alkalommal alakították át, szinte minden részegységét lecserélték, regisztereinek hangzását megváltoztatták. A számtalan, egyre kevésbé alapos és igényes átalakítás eredményeként a hangszer – az 1884 óta szinte változatlan formában fennmaradt művészi fa orgonaházat leszámítva – véglegesen leromlott, koncert- és liturgiai használatra méltatlanná vált.
A rendi vezetés kívánságának megfelelően nem műemlék-rekonstrukciót tűzött ki célul a közösség, hanem azt, hogy kívülről az eredeti állapotot idéző, belül a legmodernebb technikát rejtő, és a templom adottságaihoz mérten a legsokoldalúbb, stílushű módon három manuálosra kibővített hangszer szülessen. Ennek megfelelően az egységesen elektromos traktúrába egy rövid ólomcső-szakaszt építettünk, így finomítva a túlzottan direkt megszólalást.
A cél az volt, hogy az eredeti, 1909-es hangszer szülessen újjá a mai kor technikai színvonalán.
A projekt az Emberi Erőforrások Minisztériuma által biztosított központi forrásból, az NKA és a Józsefvárosi Önkormányzat, valamint a nagylelkű adományozók támogatásának köszönhetően valósult meg.
A helyreállítást megelőző kutatómunkálatok 2018 novemberében kezdődtek, ekkor mértük fel a budapestivel egykorú, de közel érintetlen állapotban (a mai Románia, illetve Szerbia területén) fennmaradt Wegenstein-orgonákat, véglegesítettük a hangszíneket, illetve lezártuk a nyitott műszaki és művészi kérdéseket, hogy minden a Wegenstein-gyár stílusában és szellemében, analóg minták alapján készülhessen el. A kutatások során kerültek elő többek között az eredeti, kétmanuálos játszóasztal fotói a templom egykori orgonista-kántora, Deák-Bárdos György hagyatékából, melyből két, minden tekintetben az eredetit megidéző kópiát készítettünk; egyet a karzatra, egyet pedig a Szentélybe, hogy a közönség vizuálisan is részese lehessen az orgonakoncerteknek. A játszóasztalok korabeli esztétikája a legmodernebb digitális technikát rejti.
Minden egyes rekonstruált, az orgonamozgalom miatt félbevágott, megcsonkított sípok fölpótlásánál, illetve eredeti hangmagasságára visszaállított sípoknál a Wegenstein által használt ötvözetet, menzúrát, ajakkiképzést alkalmaztuk, a hangzáskarakter kialakításánál szintén a fennmaradt és felkutatott analóg hangszerek intonációs íveit rekonstruáltuk.
Diszpozíció
I. Manuál C-g’’’ | II. Manuál |
Bourdon 16′ | Födött 16′ |
Principal 8’ | Principal 8’ |
Bourdon 8’ | Csöves fuvola 8’ |
Fuvola 8’ | Gamba 8’ |
Fugara 8′ | Csúcsfuvola 4′ |
Salicional 8’ | Dolce 4’ |
Octáva 4’ | Quinta 2 2/3′ |
Csövesfuvola 4′ | Picolo 2′ |
Mixtura 4×2 2/4′ | Cornett III-IV 8′ |
Cornett IIII-V 8′ | Trompete 8′ |
Trompete 8′ |
III. Manuál (redőny) | Pedál C-f’ |
Quintatön 16′ | Subbass 16′ |
Hegedűprincipal 8′ | Echobass 16′ (tr. II) |
Kettősfuvola 8′ | Violon 16′ |
Flute harmonique 8′ | Salicetbass 16′ |
Gamba 8′ | Quintbass 10 2/3′ |
Aeoline 8′ | Flauto 8′ |
Voix céleste 8′ | Cello 8′ |
Távol fuvola 4′ | Posaune 16′ |
Harmonia aetheria III | Trompete 8′ |
Oboe 8′ | Clarion 4′ (tr. I) |