Budapest-Gazdagréti Szent Angyalok Plébánia

Közép-Európa első spanyol barokk hangszere a gazdagréti kasztíliai orgonánk. Mintegy tíz ibériai historikus hangszer beható tanulmányozása után láttunk hozzá a pontos tervezéshez. Hangszerünk mintájául a tordesillas-i Santa María templom orgonája (Phelipe Urarte, 1716) szolgált mind hangminták, mind a legapróbb részletekig menő technikai felépítés, menzúrák, anyagválasztás, építési technológia eszközrendszerével. Urarte hangszerét 2010-ben a historikus orgonák rekonstrukciója terén egyik legelismertebb spanyol orgonaépítő, Joaquín Lois restaurálta, aki egyebek közt a gazdagréti hangszer nyelvregiszter-alkatrészeinek a készítője is. Ilyenformán nem csupán kópiahangszer épült Magyarországon, hanem az orgona egy – látványában is – meghatározó része, a homlokzati nyelvkar és a szekrény belsejében helyet foglaló basszus-oldali Trompeta Real félregiszter is a kasztíliai orgonaépítészet rendkívül gazdag hagyományának egy autentikus darabját képviseli.

A 16 regiszter egy manuálon, basszus-diszkant osztásban, a kornak megfelelően ¼ kommás középhangos temperatúrával, rövid mélyoktávval épült (a’=415 Hz, 21Co-on).  Ezzel a megoldással egymástól eltérő karakterű hangzást regisztrálhatunk külön a basszus, és külön a diszkant számára. Az orgonista térde magasságában elhelyezkedő ún. térdkengyelek a homlokzati nyelvregiszterek ki- és bekapcsolását teszik lehetővé anélkül, hogy a játékos elvenné kezét a billentyűzetről.

A játékos lábfejénél elhelyezkedő, oldalirányban mozgatható kengyelek pedig a Corneta Real, illetve a Corneta de Eco választási lehetőségét, valamint az ez utóbbit magában foglaló zárt szekrény tetejének nyitását-csukását szolgálja.

Az orgona légellátását a templom álmennyezete fölé épített három darab ún. ötráncú ékfúvó biztosítja az igazán autentikus hangzás érdekében.

A puritán, letisztult orgonaszekrényen csak a kovácsoltvas elemek árulkodnak némiképp a hangszer által képviselt stílusról. A templomtérrel látszólag azonosuló orgona szerkezetileg és hangzásában a 18. századot idézi, mintegy zenei hídként szolgálva múlt és jelen, látható és láthatatlan, Isten és ember között.

Célunk egy kompromisszummentes, részletekbe menően hiteles spanyol barokk hangszer készítése volt. Megépülésével a hazai felnövekvő orgonista generáció lehetőségei nagyban bővültek, ezzel együtt elősegítheti a katolikus liturgikus zene igényes vonalának erősítését.

Diszpozíció

Mano Izquierda Mano Derecha
Flautado de 13 8 Flautado de 13
Violon
Octava real 4 Octava real
Tapadillo 4 Tapadillo
Docena 3 Docena
Quincena 2 Quincena
Decinovena 1 1/3 Decinovena
Lleno IV 1 1/3 Lleno IV
Trompeta real Trompeta real

Corneta real VI

Corneta de eco VI

 

Lengüetería de Fachada
Bajoncillo Clarín
Trompeta magna
Dulcaina Oboé

 

Tremblante
Pajaritos
Timbales en Re y en La
Rodillera izquierda: cambia Corneta real con Corneta de eco
Rodillera derecha: Bajoncillo y Clarín
Estribo: arca de eco.