Református Kistemplom, Debrecen – Kiszel István 1872-80 – AerisOrgona Kft. 2019. 

A hangszer története 

A kistemplomi egyházközség 1872-ben kötött szerződést Kiszel István nagyváradi orgonaépítővel egy három manuálos 47 regiszteres orgona felépítésére. A mester az ünnepélyes átadás előtt, 1880-ban váratlanul meghalt.  Művét így 1881-ben segédje, Docekál József adta át, aki karbantartója lett az orgonának, azután megkárosítója is, ugyanis több sípsort kivett és értékesített. Később több orgonajavító sípsorokért cserébe javította az orgonát, de fizettek a templom felújításért is sípokkal, így szinte teljesen eltűntek a nyelvsípsorok. Mindössze kettő maradt meg a tizenegyből.  Az első világháborúban a homlokzati principál sort elrekvirálták, melyet gyengébb minőségű sípokkal pótoltak később. A folyamat odáig vezetett, hogy az 1980-as években szólt utoljára az orgona, akkor is csak bizonyos százalékig volt használható, majd az 1990-es évek elején elhallgatott a hangszer. 

Magyarország Kormánya Reformáció Emlékbizottsága támogatásával lehetővé vált a több mint 30 éve használhatatlan hangszer teljes körű restaurálása. E hangszer jelentősége jóval túlmutat az egyházközség határain és liturgiai szerepén. A legtöbbet mondja el a Kiszel-orgona típusáról, melyhez építője tudása legjavát adhatta. Tökéletesen illik a kistemplom építészetéhez, amellyel mintegy összeforrva alkot egy végtelen harmóniát.

A helyreállítás során rég elfeledett technológiákat, anyagokat és elsősorban gondolkodásmódot kellett felelevenítenünk, hogy visszaadhassuk az orgona egykori hangját. A hangszer egyedülállóságát bizonyítja, hogy alapvetően az 1860-as évek francia esztétikáját tükrözi azzal a különlegességgel, hogy hangzásában a dél-német klasszicista stílus is megjelenik; jól ötvöződik benne a délnémet ajaksíp konstrukció a porosz nyelvsíp készítési hagyományokkal, és jelen van a francia romantikus Merklin-i hatás és technikai háttér, amely rendkívül izgalmassá, sokoldalúvá teszi ezt az orgonát. 

Ez a hangszer a magyarországi orgonaoktatás erős bástyájává teheti a várost, melynek feltételei most már nem csak a helyi kiváló orgonistákban adottak, hanem egy historikus hangszer felfedezésre váró csodáiban. A kistemplom példás zenei élete eddig is figyelemre méltó volt Kelet-Magyarországon, de ezzel az orgonával tovább tágultak lehetőségei, amely ily módon nyitási lehetőség is a kultúrát és Istent keresők irányába. 

Diszpozíció

Grand orgue Positiv
Principál 16’ Kedves fedett 16’
Bourdon 16’ Hegedű principál 8’
Principál 8’ Kedves fedett 8’
Bourdon 8’ Salicionál 8’
Duplafuvola 8’ Hegedű principál 4’
Viola di Gamba 8’ Fuvola 4’
Zergekürt 8’ Flautinó 2’
Octáv 4’ Mixtura 5 sor
Fuvola 4’ Trompeta 8’
Quinta 2 2/3’ Clarine 4’
Octáv 2’
Mixtura 5 sor
Cornet 3 sor
Bombard 16’
Trompeta 8’
Clarine 4’
Echo Pedal
Fuvola travera 8’ Contrabass 32’
Fuvola major 8’ Subbass 16’
Violin Gamba 8’ Violonbass 16’
Salicionál 8’ Nagy Nasard 10 2/3’
Fugara 4’ Principalbass 8’
Flauta d’Amour 4’ Violoncelló 8’
Cornet 3 sor Fuvolabass 8’
Trompette 8’ Octáv 4’
Fagott et Oboe 8’ Posan 16’
Vox humana 8’ Trompette 8’
Clarion 4’