Budapest Bach-orgonája a reformáció jubileumára

Csak tiszta forrásból 

A Hold utcai református templom új orgonáját a türingiai orgonaépítészet legszebb hangszerei: Wender, Volckland, Trost és Wiegleb mesterművei inspirálták, azon hangszerek, melyeket egyedi hangzásbeli sajátságaik miatt J. S. Bach is nagyra értékelt. Különösen az ansbachi Wiegleb-orgona, valamint a waltershauseni Stadtkirche Trost-orgona élményei éltek bennünk az új hangszer megálmodásakor.

Inspiráció a reformáció földjéről

Bach mint előadóművész és orgonaszakértő behatóan ismerte korának különféle német orgonaépítészeti irányzatait. Méltányolta az északnémet Arp Schnitger vagy a szászországi Gottfried Silbermann munkásságát, mégis élete során javarészt a türingiai orgonaépítészet remekein szólaltatta meg páratlan orgonaműveit.

Tér és hang harmóniája

 Bár hangszerünk tervezésekor figyelembe vettük a templom statikai és akusztikai adottságait, hogy az orgona építészetileg szerves egységet alkosson a templomtérrel, hangzásában azonban mégis hamisítatlanul a barokk kort idézi.

Az orgona légellátását négy darab egyráncú ékfúvó biztosítja, melyeket emberi erővel is működésbe lehet hozni. A szélcsatornákat és a szélládák méreteit 18. századi minták alapján terveztük meg, hogy az ékfúvó tulajdonságai a lehető legjobban érvényesüljenek a hangzásban. Az élő szél a historikus játékmód minden finom árnyalatára érzékenyen reagál.

A sípmű menzúráit, konstrukciós és hangzásbeli sajátosságait türingiai tanulmányútjaink alkalmával részletesen felmért mintegy 30 eredeti barokk orgonát alapul véve dolgoztuk ki. A hangszerben lévő 1130 síp minden egyes darabja történelmi példák alapján és a korabeli technológia alkalmazásával készült.

Ezzel Budapest első olyan orgonáját sikerült megépíteni, amely egy hangszerben ötvözi a Bach által használt orgonák hangzását, s lehetővé teszi a korabeli játékmód szerinti differenciált billentéskultúra alkalmazását, továbbá külső megjelenésében is megidézi a 18. század hangszereit.

Múlt és jelen ötvözete

Az orgonaszekrény gondosan válogatott borovi fenyőből épült, a homlokzati sípok végét takaró komlóvirágokat formázó ornamenseket hársfából faragtuk. A manuálbillentyűzet díszített egészhangjai csontborításúak, a félhangok ébenfából készültek. A hangszer minden eleme kizárólag természetes anyagok – tömörfa, kovácsoltvas és juhnappa bőr – felhasználásával készült.

A historizáló alapállás mellett újító szándékunk is helyet kapott, sor került egy régi-új technológia beépítésére is, ennek előzményei a reneszánsz orgonaépítészetig nyúlnak vissza, elterjedése azonban csak a XX. század második felére tehető. Ez a váltócsúszkás szélláda, mely lehetővé teszi, hogy egyes regiszterek tetszés szerint akár az első, akár a második manuálon szólaljanak meg. Ez a rendszer megsokszorozza a hangszer regisztrációs lehetőségeit, és magas szintű művészi kreativitást tesz lehetővé.

A jövő építése

A hangszer jelentőségét jól mutatja, hogy már átadása előtt intenzív érdeklődés kíséri a hazai és külföldi orgonaművészek körében. Rangos orgonisták érkeztek Németországból, Svájcból, Hollandiából és Franciaországból, akik próba alá vetették a Hold utcai hangszert. A nemzetközi szakma egybehangzó elismerését fejezte ki, és üdvözölte az elmondásuk szerint jövőbe mutató igényességről tanúskodó budapesti Bach-orgonát.

Diszpozíció

I.man. II.man.
1.Groβ Quintatön 16’
2. Principal 8’ Principal 8’
3. Gemshorn 8’ Gemshorn 8’
4. Viola di Gamb 8’ Viola di Gamb 8’
5.  Groβ Gedackt 8’ Groβ Gedackt 8’
6. Quintatön 8’ Quintatön 8’
7. Octave 4’ Octave 4’
8. Salicional 4’ Salicional 4’
9. Nachthorn 4’ Nachthorn 4’
10. Superoctav 2’ Superoctav 2’
11. Sesquialtera II Sesquialtera II
12. Mixtur 4×2 2/3’ Mixtur 4×2 2/3’
13. Cymbel II Cymbel II
14. Trompete 8’ Trompete 8’
I-II
Pedal
15.Subbass 16’
16. Posaunenbass 16’
17. Principalbass 8’
18. Quintbass 6’
19. Cornettbass 2’
P-I