Református Kistemplom, Debrecen – Kiszel István 1872-80 – AerisOrgona Kft. 2019.
A hangszer története
A kistemplomi egyházközség 1872-ben kötött szerződést Kiszel István nagyváradi orgonaépítővel egy három manuálos 47 regiszteres orgona felépítésére. A mester az ünnepélyes átadás előtt, 1880-ban váratlanul meghalt. Művét így 1881-ben segédje, Docekál József adta át, aki karbantartója lett az orgonának, azután megkárosítója is, ugyanis több sípsort kivett és értékesített. Később több orgonajavító sípsorokért cserébe javította az orgonát, de fizettek a templom felújításért is sípokkal, így szinte teljesen eltűntek a nyelvsípsorok. Mindössze kettő maradt meg a tizenegyből. Az első világháborúban a homlokzati principál sort elrekvirálták, melyet gyengébb minőségű sípokkal pótoltak később. A folyamat odáig vezetett, hogy az 1980-as években szólt utoljára az orgona, akkor is csak bizonyos százalékig volt használható, majd az 1990-es évek elején elhallgatott a hangszer.
Magyarország Kormánya Reformáció Emlékbizottsága támogatásával lehetővé vált a több mint 30 éve használhatatlan hangszer teljes körű restaurálása. E hangszer jelentősége jóval túlmutat az egyházközség határain és liturgiai szerepén. A legtöbbet mondja el a Kiszel-orgona típusáról, melyhez építője tudása legjavát adhatta. Tökéletesen illik a kistemplom építészetéhez, amellyel mintegy összeforrva alkot egy végtelen harmóniát.
A helyreállítás során rég elfeledett technológiákat, anyagokat és elsősorban gondolkodásmódot kellett felelevenítenünk, hogy visszaadhassuk az orgona egykori hangját. A hangszer egyedülállóságát bizonyítja, hogy alapvetően az 1860-as évek francia esztétikáját tükrözi azzal a különlegességgel, hogy hangzásában a dél-német klasszicista stílus is megjelenik; jól ötvöződik benne a délnémet ajaksíp konstrukció a porosz nyelvsíp készítési hagyományokkal, és jelen van a francia romantikus Merklin-i hatás és technikai háttér, amely rendkívül izgalmassá, sokoldalúvá teszi ezt az orgonát.
Ez a hangszer a magyarországi orgonaoktatás erős bástyájává teheti a várost, melynek feltételei most már nem csak a helyi kiváló orgonistákban adottak, hanem egy historikus hangszer felfedezésre váró csodáiban. A kistemplom példás zenei élete eddig is figyelemre méltó volt Kelet-Magyarországon, de ezzel az orgonával tovább tágultak lehetőségei, amely ily módon nyitási lehetőség is a kultúrát és Istent keresők irányába.
Diszpozíció
| Grand orgue | Positiv |
| Principál 16’ | Kedves fedett 16’ |
| Bourdon 16’ | Hegedű principál 8’ |
| Principál 8’ | Kedves fedett 8’ |
| Bourdon 8’ | Salicionál 8’ |
| Duplafuvola 8’ | Hegedű principál 4’ |
| Viola di Gamba 8’ | Fuvola 4’ |
| Zergekürt 8’ | Flautinó 2’ |
| Octáv 4’ | Mixtura 5 sor |
| Fuvola 4’ | Trompeta 8’ |
| Quinta 2 2/3’ | Clarine 4’ |
| Octáv 2’ | |
| Mixtura 5 sor |
|
| Cornet 3 sor | |
| Bombard 16’ |
|
| Trompeta 8’ | |
| Clarine 4’ |
| Echo | Pedal |
| Fuvola travera 8’ | Contrabass 32’ |
| Fuvola major 8’ | Subbass 16’ |
| Violin Gamba 8’ | Violonbass 16’ |
| Salicionál 8’ | Nagy Nasard 10 2/3’ |
| Fugara 4’ | Principalbass 8’ |
| Flauta d’Amour 4’ | Violoncelló 8’ |
| Cornet 3 sor | Fuvolabass 8’ |
| Trompette 8’ | Octáv 4’ |
| Fagott et Oboe 8’ | Posan 16’ |
| Vox humana 8’ | Trompette 8’ |
| Clarion 4’ |