Budapest Bach-orgonája a reformáció jubileumára
Csak tiszta forrásból
A Hold utcai református templom új orgonáját a türingiai orgonaépítészet legszebb hangszerei: Wender, Volckland, Trost és Wiegleb mesterművei inspirálták, azon hangszerek, melyeket egyedi hangzásbeli sajátságaik miatt J. S. Bach is nagyra értékelt. Különösen az ansbachi Wiegleb-orgona, valamint a waltershauseni Stadtkirche Trost-orgona élményei éltek bennünk az új hangszer megálmodásakor.
Inspiráció a reformáció földjéről
Bach mint előadóművész és orgonaszakértő behatóan ismerte korának különféle német orgonaépítészeti irányzatait. Méltányolta az északnémet Arp Schnitger vagy a szászországi Gottfried Silbermann munkásságát, mégis élete során javarészt a türingiai orgonaépítészet remekein szólaltatta meg páratlan orgonaműveit.
Tér és hang harmóniája
Bár hangszerünk tervezésekor figyelembe vettük a templom statikai és akusztikai adottságait, hogy az orgona építészetileg szerves egységet alkosson a templomtérrel, hangzásában azonban mégis hamisítatlanul a barokk kort idézi.
Az orgona légellátását négy darab egyráncú ékfúvó biztosítja, melyeket emberi erővel is működésbe lehet hozni. A szélcsatornákat és a szélládák méreteit 18. századi minták alapján terveztük meg, hogy az ékfúvó tulajdonságai a lehető legjobban érvényesüljenek a hangzásban. Az élő szél a historikus játékmód minden finom árnyalatára érzékenyen reagál.
A sípmű menzúráit, konstrukciós és hangzásbeli sajátosságait türingiai tanulmányútjaink alkalmával részletesen felmért mintegy 30 eredeti barokk orgonát alapul véve dolgoztuk ki. A hangszerben lévő 1130 síp minden egyes darabja történelmi példák alapján és a korabeli technológia alkalmazásával készült.
Ezzel Budapest első olyan orgonáját sikerült megépíteni, amely egy hangszerben ötvözi a Bach által használt orgonák hangzását, s lehetővé teszi a korabeli játékmód szerinti differenciált billentéskultúra alkalmazását, továbbá külső megjelenésében is megidézi a 18. század hangszereit.
Múlt és jelen ötvözete
Az orgonaszekrény gondosan válogatott borovi fenyőből épült, a homlokzati sípok végét takaró komlóvirágokat formázó ornamenseket hársfából faragtuk. A manuálbillentyűzet díszített egészhangjai csontborításúak, a félhangok ébenfából készültek. A hangszer minden eleme kizárólag természetes anyagok – tömörfa, kovácsoltvas és juhnappa bőr – felhasználásával készült.
A historizáló alapállás mellett újító szándékunk is helyet kapott, sor került egy régi-új technológia beépítésére is, ennek előzményei a reneszánsz orgonaépítészetig nyúlnak vissza, elterjedése azonban csak a XX. század második felére tehető. Ez a váltócsúszkás szélláda, mely lehetővé teszi, hogy egyes regiszterek tetszés szerint akár az első, akár a második manuálon szólaljanak meg. Ez a rendszer megsokszorozza a hangszer regisztrációs lehetőségeit, és magas szintű művészi kreativitást tesz lehetővé.
A jövő építése
A hangszer jelentőségét jól mutatja, hogy már átadása előtt intenzív érdeklődés kíséri a hazai és külföldi orgonaművészek körében. Rangos orgonisták érkeztek Németországból, Svájcból, Hollandiából és Franciaországból, akik próba alá vetették a Hold utcai hangszert. A nemzetközi szakma egybehangzó elismerését fejezte ki, és üdvözölte az elmondásuk szerint jövőbe mutató igényességről tanúskodó budapesti Bach-orgonát.
Diszpozíció
I.man. | II.man. |
1.Groβ Quintatön 16’ | |
2. Principal 8’ | Principal 8’ |
3. Gemshorn 8’ | Gemshorn 8’ |
4. Viola di Gamb 8’ | Viola di Gamb 8’ |
5. Groβ Gedackt 8’ | Groβ Gedackt 8’ |
6. Quintatön 8’ | Quintatön 8’ |
7. Octave 4’ | Octave 4’ |
8. Salicional 4’ | Salicional 4’ |
9. Nachthorn 4’ | Nachthorn 4’ |
10. Superoctav 2’ | Superoctav 2’ |
11. Sesquialtera II | Sesquialtera II |
12. Mixtur 4×2 2/3’ | Mixtur 4×2 2/3’ |
13. Cymbel II | Cymbel II |
14. Trompete 8’ | Trompete 8’ |
I-II |
Pedal |
15.Subbass 16’ |
16. Posaunenbass 16’ |
17. Principalbass 8’ |
18. Quintbass 6’ |
19. Cornettbass 2’ |
P-I |