Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest
Voit & Söhne 1907 – Klais Orgelbau & AerisOrgona 2018.
A Zeneakadémia 1905. augusztus 21-én kötött szerződést a német Voit & Söhne orgonaépítő céggel egy négy manuálos, 74 regiszteres orgonáról. 1907. január 7-én vasúton érkezett Budapestre a mintegy 23 tonnás küldemény.
Voit korának kiemelkedő orgonaépítője volt, aki hangversenytermi koncertorgonák készítésére specializálta magát, úttörő és korszerű elképzeléseivel nyerte el a budapesti orgona építését is. Hangszerei a szimfonikus zenekar hangzásideálját követték, ahol a hangszínek rendkívül gazdag skálája szólaltatható meg a pianissimótól a fortissimóig, és a technikai vívmányoknak köszönhetően olyan könnyedséggel, ami előtte lehetetlennek tűnt minden orgonista számára.
A hangszert elsőként Antalffy-Zsiross Dezső szólaltatta meg 1907. május 15-én, Liszt Ferenc B-A-C-H prelúdium és fúgáját adta elő saját átiratában. 1907 és 1925 között a hangszer felpezsdítette a magyar orgonás életet, olyan neves orgonisták koncerteztek rajta, mint Karl Straube, a lipcsei Tamás-templom orgonistája, Alexandre Guilmant, a Párizsi Conservatoire akkori igazgatója, vagy Enrico Bossi, korának egyik legnagyobb orgonavirtuóza.
Az orgona számos átépítésen esett át a 20. század folyamán, hogy a hangszer lépést tudjon tartani a korszakok állandóan változó, aktuális ízlésével, ennek következtében viszont az igazi művészi koncepció egyre inkább kiveszett a hangzásból. 1967-ben Walcker épített az eredeti homlokzat mögé egy új hangszert, a Voit sípok pedig különféle más orgonákban lettek felhasználva. Az épület 2011-es átfogó restaurálásával együtt az 1967-es Walcker orgona végül lebontásra került; kézenfekvőnek bizonyult az a döntés, miszerint rekonstruálni kell az eredeti 1907-es Voit hangszert.
Egy nemzetközi közbeszerzési eljárás keretében nyert szerződést a németországi Johannes Klais Orgelbau GmbH&Co. KG, akiknek partnereként vehettünk részt ebben a csodálatos, izgalmas projektben. A rekonstrukciós terv kidolgozását és az orgonaszakértői feladatokat Szabó Balázs végezte, az egyetem orgonatanáraiból és műszaki szakembereiből álló szakértői bizottsággal együttműködve.
(az avató brosúrából idézett szöveg kissé módosítva)
Diszpozíció:
| I. man. C-g’’’ | II. man. C-g’’’ |
| Principal 16’ | Bourdon 16’ |
| Principal 8’ | Principal 8’ |
| Flauto concert 8’ | Flute harmonique 8’ |
| Pileata 8’ | Pileata 8’ |
| Corne de chamoix 8’ | Gamba 8’ |
| Fugara 8’ | Chalumeau 8’ |
| Dolce 8’ | Salicional 8’ |
| Ottava 4’ | Unda maris 8’ |
| Flauto 4’ | Ottava 4’ |
| Ottavino 2’ | Flauto tibia 4’ |
| Cornetto (V) (8’) | Dolce 4’ |
| Mixtura (IV) (2’) | Piccolo 2’ |
| Basson 16’ | Cembalo (III) (2’) |
| Tromba 8’ | Acuta (IV) (2’) |
| Clarino 4’ | Tuba mirabilis HD 8’ |
| Tuba mirabilis HD (Tr. II) 8’ | Clarinette 8’ |
| III. man. C-g’’’ | IV. man. C-g’’’ |
| Quintatön 16’ | Flauto pileata 16’ |
| Violino pr. 8’ | Principal 8’ |
| Flute d’amour 8’ | Flauto cuspida 8’ |
| Pileata dolce 8’ | Quintatön (Angster 1925) 8’ |
| Echo Gamba 8’ | Bourdon 8’ |
| Aeolina 8’ | Viola 8’ |
| Vox coelestis 8’ | Vox angelica 8’ |
| Ottava 4’ | Praestant 4’ |
| Flauto traverse 4’ | Flauto dolce 4’ |
| Violino 4’ | Flageolet 2’ |
| Flauto sylvestre 2’ | Sesquialtera (II) (2 2/3) |
| Harm. aethera (IV) (2 2/3) | Vox humana 8’ |
| Trompette harm. (Angster 1925) 8’ | Tremolo (Vox humana) |
| Oboe 8’ | Carillon 4’ |
| Pedal C-f’ | Kopulák: |
| Grand bourdon 32’ | I super – I |
| Principal 16’ | II – I |
| Sub.basso 16’ | II sub – I |
| Bourdonbass 16’ | III – I |
| Violon 16’ | III super – I |
| Harmonikabass 16’ | IV – I |
| Quinta 10 2/3’ | III – II |
| Ottava basso 8’ | IV – II |
| Flauto basso 8’ | IV – III |
| Cello 8’ | I – P |
| Salicet basso 8’ | II – P |
| Dolce 8’ | III – P |
| Ottava 8’ | IV – P |
| Bombardo 32’ | Generalkoppel |
| Trombon 16’ | |
| Fagotto 16’ | |
| Tromba 8’ | |
| Clarino 4’ |